Seraj_School.png

 

مدرسه سراج، نگاهی متفاوت به تعلیم و تربیت

ورود به بخش پیش ثبت نام

از پیش دبستان تا دبیرستان با مجتمع آموزشی سراج

ورود به بخش پیش ثبت نام

مناسب ترین مدرسه برای فرزند شما

ورود به بخش پیش ثبت نام

مدرسه ای با رویکرد نوین تربیت دینی

ورود به بخش پیش ثبت نام

مدرسه ای دوست داشتنی برای هر دانش آموزی

ورود به بخش پیش ثبت نام

معرفی مدرسه

فعالان مدرسه سراج از معلمان و مربیان متخصص، با تجربه ­ی کار در بهترین مدارس تهران می باشند. این افراد با مطالعه و رصد چندین ساله نظام­ های آموزشی موفق در جهان سعی کرده اند از بهترین برنامه های آموزشی برای مدرسه سراج استفاده نمایند. به همین منظور این مدرسه دارای ویژگی های منحصربفردی بوده، که در ادامه به برخی از آنها اشاره می نماییم.  

تدریس متفاوت

 تدریس در مدرسه سراج با شکل سنتی آن که در بسیاری از مدارس مرسوم است، متفاوت می باشد. در این روش معلم با روش سخنرانی به ارائه مطالب درسی نمی پردازد، بلکه سعی می شود با طراحی پروژه های دانش آموزی، دانش آموز خودش به صورت کاربردی آن مطلب درسی را فرابگیرد. معلم در این روش از جایگاه سخنران خارج شده و یاری دهنده و پشتیبان دانش ­آموز، در انجام پروژه های فراوانش خواهد بود.

برای این منظور تعداد دانش آموزان هر کلاس بین 15 تا 20 نفر در نظر گرفته شده و محیط کلاسی متفاوتی برای دانش ­آموزان در نظر گرفته شده است. (برای توضیحات بیشتر به بخش "فضاهای آموزشی" مراجعه بفرمایید)

با این روش دیگر محیط کلاس برای دانش آموزان کسل کننده و خواب آور نبوده و مطالبی که به دانش آموزان منتقل می شود برای همیشه در ذهن آنها باقی خواهد ماند. (برای توضیحات بیشتر به بخش "روش های نوین تدریس" در منوی "دانستنی های آموزشی" مراجعه بفرمایید)

رویکرد فناوری اطلاعات   

یکی از رویکردهای اصلی مدرسه سراج، رویکرد فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال می باشد. به همین جهت از فناوری اطلاعات و سیستم های رایانه ای بیشترین استفاده می شود. در این مدرسه هر دانش آموز مجهز به یک دستگاه رایانه شخصی بوده و با اتصال به شبکه داخلی مدرسه به منابع مناسب دسترسی پیدا کرده و به انجام پروژه هایش که بخش مهمی از فرآیند آموزش او محسوب می شوند می پردازد. برای این منظور بانک اطلاعاتی جامعی نیز برای دانش آموزان به تفکیک پایه تحصیلی فراهم شده و به موقع در اختیار آنها قرار می گیرد.

همچنین کلیه کلاس ها مجهز به پروژکتور و تخته هوشمند بوده و از تمام امکانات برای رشد دانش آموزان استفاده می شود.

فضایی صمیمی

از نظر ما تا زمانی که دانش آموز در مدرسه احساس راحتی نداشته باشد و محیط مدرسه را محیطی استرس ­زا و تنش آفرین بداند، به مدرسه اعتماد نکرده و در مسیر رشد قرار نمی گیرد. از این رو سعی می شود محیط مدرسه کمترین میزان تنش ممکن را داشته باشد تا دانش آموز در آن احساس راحتی نماید.

برای این منظور باید مربیان دانش آموزان با آنها ارتباط صمیمانه ای برقرار کرده و با درک ویژگی های نوجوانان با آنها همراه بوده و مدرسه از حالت مچ ­گیری و بی اعتمادی خارج شده و خود را در کنار دانش آموزان احساس کند.

همچنین با طراحی فضاهای صمیمی در مدرسه و استفاده از میز و نیمکت های مناسب و ویژگی های دیگری از جمله مفروش بودن مدرسه، سعی شده است راحت ترین محیط ممکن برای دانش آموزان فراهم شود.

مدرسه زندگی

مدرسه سراج وظیفه خود را فراتر از آن می داند که تنها به تعلیم دانش به دانش آموزان بپردازد. از نظر فعالان مدرسه سراج، مدرسه وظیفه دارد تمام ویژگی های شخصیتی دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد. ویژگی هایی نظیر اعتماد به نفس، احساس هویت، نظم، مسئولیت پذیری، اخلاق، ادب و ...

همچنین مدرسه وظیفه دارد علاوه بر آموزش علوم به دانش آموزان، آنها را از نظر مهارت های اجتماعی و همچنین مهارت های فنی مورد حمایت قرار دهد. مهارت هایی همچون مهارت های رایانه ای، آداب معاشرت، مدیریت خود و ...

برای این منظور هر دانش آموز از یک مربی برخوردار است که نقش مشاور و مسئول پایه دانش آموزان را بر عهده دارد. این مربی از افراد قابل اعتماد و توانمند انتخاب شده و باید همچون برادر بزرگتر دانش آموزان را درک کرده و همراه و پشتیبان آنها باشد. سعی می شود این مربی در طول دوران تحصیل دانش آموز، به صورت ثابت، همراه او باشد تا بتواند با دانش آموزان ارتباط صمیمانه ای برقرار کرده و به ویژگی های اخلاقی آنها آشنا گردد. این مربی وظیفه دارد علاوه بر مباحث درسی به ویژگی های اخلاقی و توانمندی های دانش آموزان نیز توجه کند.

رشد اجتماعی دانش ­آموزان

یکی از ابزار مهم رشد اجتماعی نوجوانان، توقع انجام مسئولیت های اجتماعی از ایشان است. تنها در فضای انجام این مسئولیت ها است که نوجوانان می تواند به رشد اجتماعی دست پیدا کند. اما متاسفانه به دلیل عدم اعتماد به نوجوانان این مسئله در جامعه ی امروز ما بسیار کمرنگ شده است.

در مدرسه سراج سعی می شود با دادن مسئولیت های مختلف به دانش آموزان به این بخش از رشد آنها توجه کافی شود. به این منظور مسئولیت هایی از قبیل مدیریت چایخانه، باغچه داری، مدیریت کتابخانه، روزنامه نگاری، انجام کارهای نهار و شستن ظرف­ ها، کمک به یادگیری دیگر دانش آموزان، و ... به عهده دانش ­آموزان گذاشته خواهد شد. البته باید گفت که این مسئولیت ها بین تمام دانش آموزان تقسیم شده و فشار زیادی به دانش آموزان وارد نمی آورد.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •